LinkedInYouTubeTwitter

1310 De veranderende markt van MFA's

Op 10 oktober 2013 ontmoeten de MFA managers elkaar in het Kulturhus Olst Wijhe. Aanwezig zijn vertegenwoordigers van Accres, Kern8/Mediaan, Lumens Groep, ’t Spectrum, Casade/BaLaDe, SWB Lienden, Woonpartners Midden-Holland en Antares. 

 

‘Merken: de nieuwe sterren van hospitality’

Onze gast van deze dag is Michel Kolenbrander van Born2Brand. Aan de hand van zijn presentatie stelt hij de volgende vragen centraal: 

  • Veranderende markt, hoe spelen we erop in?
  • Hoe houden we bestaande klanten vast?
  • Op welke (creatieve) wijze werven we nieuwe klanten?

 

Michel heeft een uitgebreide achtergrond in de horeca en hospitality, o.a. bij Delta Hotel en als initiatiefnemer/eigenaar van Stroom. Via zijn eigen organisatie Born2Brand komt hij bij diverse organisaties over de vloer, o.a. bij ontwikkelaars.

Wat hem opvalt is dat op dit moment veel organisaties worstelen met de vraag ‘hoe blijft de schoorsteen roken?’.

Bedrijven draaien vervolgens aan ‘knoppen’ vanwege concurrentie of marge en denken daarbij te weinig aan de hoeveelheid ‘brandstof’ of ‘zuurstof’ die nodig is om een ‘vonk’ bij de klant te maken. Het gevolg is dat het kanaal langzaam maar zeker verstopt raakt en de schoorsteen minder zal roken.

 

Hij signaleert dat marketing ‘voorbij’ is; doelgroepen zijn niet meer in vakjes te stoppen. Je moet op zoek naar de niches; verschillende individuen/groepen in kaart brengen en individueel aanbod op afstemmen.

 

Belangrijk startpunt: ‘wat is onze identiteit?’

 

Michel schetst het volgende stappenplan:

5 Stappen plan

 

Toelichting:

  1. Identiteit van jouw bedrijf; hoe anders ben je?
  2. Insights van jouw klant; wie is het en waar wil hij/zij echt voor betalen (levenssfeer)?
  3. Waardeinnovatie; voor en achter de primaire dienstverlening iets extra’s organiseren.
  4. Beleving (in co-creatie met specialisten en partners consequent doorvoeren in organisatie en inrichting).

 

Specifieke dilemma’s voor MFA’s bij uitvoering van het stappenplan:

  • MFA’s willen er voor iedereen zijn
  • MFA’s hebben te maken met medewerkers van verschillende organisaties, als schakels in de dienstverlening

 

Bouwstenenpublicatie ‘Multifunctionaliteit loont (wel)’

Marc heeft Bé gevraagd een hoofdstuk te schrijven voor de Bouwstenenpublicatie die op 5 december tijdens de Najaarsbijeenkomst gepresenteerd wordt en als voorlopige titel heeft ‘Multifunctionaliteit loont (wel)’. Zijn hoofdstuk gaat over de optimalisering van de bezetting. Bé wil zijn bijdrage graag toetsen bij de andere MFA ondernemers en verspreidt het document onder alle deelnemers. Angelique, Annemieke, Danny en Marja zeggen input toe.

 

Angelieke Huisman leidt ons rond door het Kulturhus Olst en aansluitend genieten we van een lekkere lunch.

 

Factsheet voor alle MFA’s

Marc heeft voor Kulturhus Olst een factsheet gemaakt met enkele financiële kengetallen en verspreid onder de deelnemers. Zijn ambitie om dit voor elke MFA op te stellen wordt gedeeld. Deelnemers leveren input aan.

 

Het vervolg en Najaarsbijeenkomst

 

Op 5 december staat de Najaarsbijeenkomst van Bouwstenen gepland met als thema dit jaar ‘We zijn toch zeker Sinterklaas niet, en het zwarte pieten zijn we ook zat’. Voor leden van dit netwerk is de toegang gratis, wel graag aanmelden. We hopen jullie daar te ontmoeten!


De volgende bijeenkomst wordt gehouden op donderdag 23 januari 2014. Deelnemers kunnen onderwerpen voor deze bijeenkomst melden bij Glenn of Jolanda.

 

Glenn bedankt Angelieke voor de gastvrijheid en Michel voor zijn bijdrage.

 

Bijlage Size
1310 Merken de nieuwe sterren in hospitality.pdf (9.28 MB) 9.28 MB